Światowa kasa kinowa nadal powoli, ale systematycznie podnosi się z pandemii COVID-19.
Przy prawie zakończonym roku, firma analityczna Gower Street prognozuje, że w 2022 roku światowe przychody z kin wyniosą 25,8 miliarda dolarów (według obliczeń Gower Street, całkowite wzięcie na dzień 10 grudnia wyniosło 23,6 miliarda dolarów), co oznacza 21-procentowy skok w stosunku do roku ubiegłego, dzięki sukcesowi Top Gun: Maverick i Black Panther: Wakanda Forever, które przyciągnęły fanów z powrotem do kin
W 2023 roku Gower Street prognozuje kolejny dwucyfrowy skok i spodziewa się, że całkowity globalny box office wyląduje na poziomie około 29 miliardów dolarów, czyli o 12 procent więcej niż w tym roku
Wyniki są nadal znacznie poniżej znaku wysokiej wody widzianego przed pandemią COVID-19, która zamknęła teatry na całym świecie. W ostatnim przedpandemicznym roku, 2019, globalny box office trafił na rekordowy poziom 42,3 mld dolarów. Przy obecnych kursach wymiany walut, prognoza Gower Street na rok 2023 jest nadal o 27 procent za średnią z trzech ostatnich lat przedpandemicznych 2017-2019.
Ożywienie zostało spowolnione, jak twierdzi Gower Street, przez Chiny – których rygorystyczna polityka „no-COVID” sprawiła, że kina pozostały zamknięte dłużej na drugim co do wielkości rynku kinowym na świecie – oraz przez Rosję, której inwazja na Ukrainę w lutym doprowadziła do całkowitego bojkotu terytorium przez amerykańskie studia. Jak podaje Gower Street, tegoroczny box office w Chinach będzie niższy o blisko 3 miliardy dolarów w porównaniu z poziomem z 2021 roku, a połączenie bojkotu Rosji i zmiennych kursów walut oznaczało spadek o kolejny 1 miliard dolarów w przeliczeniu na dolary amerykańskie.
Premiera filmu Jamesa Camerona Avatar: Droga wody na całym świecie w ten weekend powinna zapewnić mile widziany zastrzyk energii dla globalnych wpływów. Sequel bijącego rekordy popularności hitu Camerona z 2009 roku rozpoczął swój międzynarodowy rozwój od mocnego uderzenia w Chinach, a według regionalnej firmy konsultingowej Artisan Gateway, prognozuje się, że w swój weekend otwarcia zarobi od 119 do 128 milionów dolarów (od 830 do 890 milionów RMB).
Przewiduje się, że rynek Ameryki Północnej skoczy o 12 procent w 2023 r. do 8,6 mld USD z 7,65 mld USD w tym roku, ale przyjdzie 25 procent poniżej trzyletniej średniej sprzed pandemii. Rynek Azji i Pacyfiku, z wyłączeniem Chin, oraz Ameryka Łacińska mają zyskać od 11 do 12 procent w stosunku do 2022 roku, plasując się około 20 procent poniżej średniej sprzed pandemii. Gower Street prognozuje, że w 2023 roku chiński box office osiągnie wartość 5,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost z 4,4 miliarda dolarów w tym roku, ale nadal jest to dużo mniej niż 7,3 miliarda dolarów zarobionych w 2021 roku. Prognozuje się, że region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki będzie rósł najwolniej, dodając zaledwie 7 procent w 2022 roku, aby zakończyć 30 procent za średnią sprzed pandemii. Rosja będzie największym hamulcem dla ożywienia w Europie, powiedział raport
Grupa przewiduje, że przemysł filmowy będzie musiał poczekać co najmniej do 2024 roku, zanim globalny box office wróci do poziomu sprzed pandemii.