Orzeczenie Sądu Najwyższego obalające Roe v. Wade stawia Hollywood między kamieniem a twardym miejscem.
Podczas gdy niektórzy dyrektorzy przemysłu rozrywkowego starali się w minionych latach trzymać z dala od polityki, liderzy branży zostali zmuszeni do zabrania głosu w kwestiach, które talenty zaczęły uważać za decydujące o podjęciu współpracy z określonymi partnerami. Największe studia rozumieją teraz, że milcząc, narażają się na ostracyzm talentów i widzów.
Większość głównych firm hollywoodzkich, w tym Disney, Netflix i Warner Bros. Discovery, potępiły decyzję i poinformowały pracowników, że pokryją koszty podróży, aby odważyć się poza stanem na aborcje. Writers Guild of America policzyła się jako samotna grupa w branży, która wezwała do bojkotu filmowania w stanach, które uchwalają zakazy aborcji, wzywając pracodawców do „rozważenia prawa każdego stanu przy wyborze miejsc produkcji.”
Widoczny brak powszechnych wezwań do bojkotu kręcenia w niektórych stanach, które uchwaliły i uchwalą ograniczenia aborcyjne, stoi w ostrym kontraście do sytuacji, gdy wielu w Hollywood groziło wycofaniem inwestycji z Georgii po tym, jak w 2019 roku uchwaliła ona przepisy zakazujące aborcji po wykryciu bicia serca płodu. Różnica tym razem wokół, insiderzy branży mówią, jest utrzymujące się pytania, czy zaprzestanie filmowania w prawie połowie kraju jest w ogóle możliwe, zwłaszcza w stanach, które wspólnie rozdają miliardy rocznie w ulgach podatkowych dla produkcji.
Odpowiedź Hollywood na zakaz aborcji w Georgii, teraz, kiedy jest gotowy do wejścia w życie, może służyć jako papierek lakmusowy dla tego, jak przemysł zareaguje na prawa w kilku stanach, które przyciągnęły gniew większości talentów. Studia nie powiedziały jeszcze, czy zastosują się do gróźb bojkotu kręcenia filmów w tym stanie. Wydaje się to mało prawdopodobne.
„Było stosunkowo cicho”, mówi Alexxiss Jackson, przeszczepiony z Georgii od 10 lat, który pracuje jako reżyser zdjęć. „Ja i mój pierwszy AD rozmawialiśmy o obawach związanych z bojkotem, ponieważ było tak wiele rozmów na ten temat, ale nie słyszałam nic konkretnego na ten temat.”
Po tym, jak Georgia uchwaliła zakaz aborcji w 2019 roku, Hollywood zbiorowo zmobilizowało się w proteście przeciwko ustawodawstwu. Netflix powiedział, że wyciągnie projekty ze stanu, jeśli prawo wejdzie w życie. Disney, WarnerMedia, NBCUniversal, AMC, Sony, CBS i Viacom podążyły z identycznymi groźbami. Niektórzy je spełnili: Kristen Wiig wycofała z Georgii produkcję komedii Lionsgate Barb and Star Go to Vista del Mar, podobnie jak producenci wykonawczy filmu Amazon Studios The Power. Bob Iger, były szef Disneya, powiedział w odpowiedzi na przepisy, że „Wiele osób, które dla nas pracują, nie będzie chciało tam pracować i będziemy musieli wysłuchać ich życzeń w tym względzie.” Szykował się masowy bojkot filmowania w Georgii.
Ale J.J. Abrams i Jordan Peele poszli inną drogą. Kontynuowali kręcenie swoich projektów w Georgii i zdecydowali się przekazać datki na organizacje pracujące nad obaleniem tzw. ustawy o biciu serca. Kandydatka na gubernatora Georgii, Stacey Abrams, również wezwała studia i producentów, by nie bojkotowali kręcenia zdjęć w tym wysokoprodukcyjnym stanie. Bojkot mógłby być sygnałem dla ustawodawców w stanie, w którym Hollywood wydaje miliardy rocznie, jednak ich argumentacja była taka, że najbardziej zaszkodziłoby to ludziom pracującym na miejscu w przemyśle filmowym – z których większość sprzeciwiała się ustawie. W Georgii w przemyśle filmowym pracuje prawie 100 000 osób.
W następstwie decyzji Sądu Najwyższego wydaje się, że przesłanki odbiły się echem wśród decydentów w przemyśle rozrywkowym.
„Czuję, że zostaliśmy pominięci w rozmowie, kiedy ludzie wzywali do bojkotu; nastąpiło rozłączenie”, mówi Melissa Simpson, dyrektor wykonawczy Film Impact Georgia. „Tym razem ludzie wiedzą, że byłoby to krzywdzenie istot ludzkich, które już cierpią”.
Ale poza wpływem bojkotu na pracę, wahania ze strony studiów, by ściągnąć produkcje z niektórych stanów, mogą sprowadzać się do ulg podatkowych w niektórych przypadkach.
Od czasu powszechnego przyjęcia państwowych programów motywacyjnych w celu zwabienia hollywoodzkich dolarów, produkcje stale uciekają z Kalifornii na rzecz obszarów, które oferują więcej ulg podatkowych. Kredyty przyciągnęły Breaking Bad i Better Call Saul do Nowego Meksyku, The Walking Dead i Avengers: Endgame do Georgii, a Jurassic World i Now You See Me do Luizjany. Stany te wyrosły na samodzielne centra filmowe, z odpowiednią infrastrukturą produkcyjną.
Trzydzieści sześć stanów oferuje jakąś formę ulg podatkowych dla przemysłu filmowego. Dwa z nich – Georgia i Luizjana – są głównymi graczami w Hollywood i już uchwaliły prawa ograniczające dostęp do aborcji. W ciągu ostatnich dwóch lat podatkowych kończących się w 2021 roku, rozdały one 2,11 miliarda dolarów w ulgach podatkowych dla Hollywood, nawet uwzględniając zamknięcia wymuszone przez pandemię.
Spośród 22 stanów, które zakazały, w większości zakazały lub prawdopodobnie zakażą aborcji, 15 oferuje Hollywood ulgi podatkowe, aby pobudzić produkcję w stanie. Dla przemysłu filmowego, oferują one prawie pół miliarda dolarów każdego roku w darmowych pieniądzach.
Kierownik produkcji fizycznej w jednym z głównych studiów, który odmówił podania nazwiska dla tej historii, powiedział The Hollywood Reporter , że studia są mało prawdopodobne, aby zrezygnować z tak ogromnych ulg podatkowych, które mogą uczynić produkcję lub ją złamać.
Jonathan Kuntz, historyk filmu z UCLA School of Theater, Film and Television, zauważa, że przemysł rozrywkowy historycznie niechętnie podejmuje działania polityczne, zwłaszcza gdy w grę wchodzą pieniądze. Podczas gdy większość Hollywood skłania się ku postępowi, widzowie nie są ograniczeni do jednej strony nawy. W końcu konserwatyści też oglądają filmy.
„Jeśli mówimy o decyzjach Sądu Najwyższego i ustawach w ustawodawstwie stanowym, to jest ich tysiące przez cały czas” – mówi Kuntz. „Kiedy zbojkotujesz jedną z nich, niektórzy mogą uznać to za śliski stok. To podstępne. Dla dużej firmy bardzo trudno jest to wynegocjować.”
Zamiast masowego bojkotu, decyzje o wycofaniu inwestycji ze stanów z ograniczeniami aborcyjnymi mogą pochodzić od wybranych studiów i osób.
„Mam wrażenie, że zaczniemy widzieć niektóre firmy deklarujące, że nie będą produkować w pewnych stanach”, mówi Ivy Kagan Bierman, przewodnicząca praktyki Loeb & Loeb w zakresie pracy w branży rozrywkowej, która zajmuje się rozmowami z gildiami i związkami zawodowymi dla firm filmowych, telewizyjnych i cyfrowych. „Kiedy mówisz o mobilizacji, przewiduję, że niektóre kluczowe osoby na produkcjach, takie jak reżyserzy, producenci i talenty, zajmą stanowiska, że nie chcą być w projektach, które są produkowane w niektórych stanach.”
Pytania również utrzymują się nad tym jak wyglądałby masowy bojkot strzelania przez ponad połowę kraju i czy jest to w ogóle wykonalne. Jackson, który sprzeciwia się wezwaniom do zaprzestania strzelania w każdym stanie, który uchwala zakazy aborcji, zauważa: „Jak to zrobić, gdy jest to tak gargantuiczny zakres?”