Jak twórca OG YouTube myśli o powstaniu TikTok

Marques Brownlee zdecydowanie należy do kategorii „OG” YouTuberów. Recenzent techniczny, znany również jako MKBHD, po raz pierwszy zaczął umieszczać na YouTube filmy techniczne w 2009 roku jako młody nastolatek, dzieląc się tutorialami dotyczącymi oprogramowania i recenzjami sprzętu z kamery internetowej, takimi jak pilot dołączony do jego laptopa HP.

Trzynaście lat później Brownlee ma jeden z najpopularniejszych kanałów technologicznych na YouTube z 15,8 mln subskrybentów i jest szanowanym głosem w branży. Oprócz recenzowania najnowszych wydań technologicznych, Brownlee zaprosił do wywiadów na swoim kanale i w podcaście czołowych menedżerów, takich jak Sundar Pichai, Mark Zuckerberg, Bill Gates i Elon Musk.

Ponieważ przemysł twórców rozszerzył się na nowe media i widział napływ umów z markami influencerów, Brownlee powiedział, że większość jego przychodów nadal pochodzi z reklam na YouTube, co pozwala mu być bardziej wybrednym co do umów z markami, które akceptuje. Ale spędził też czas na powiększaniu swojej publiczności na platformach takich jak Discord, gdzie wraz z zespołem prowadzi serwer i niedawno uruchomił płatny poziom premium za 2,99$ miesięcznie dla superfanów.

W rozmowie z The Hollywood Reporter, Brownlee zastanawia się nad wzrostem TikTok, dlaczego cykl życia cyfrowego twórcy jest podobny do profesjonalnego sportowca i dlaczego utrzymuje zaufanie do „statusu” YouTube jako platformy wideo. (Ten wywiad został zredagowany dla długości i jasności.)

Jak zmieniła się branża twórców od czasu, gdy zacząłeś?

Czuję, że są różne prototypowe kształty łuku twórcy. Wielu z nich zaczyna z impetem, może coś staje się wirusem i starają się jak najlepiej to podtrzymać. Wielu ludzi zaczyna od robienia kilku rzeczy, a potem coś się zaczepia i to jest jak półka. Mój był jak stały wzrost – nic zbyt szalonego. Nic tak naprawdę nie wybuchło na początku ani nic takiego. Ale pandemia była interesująca, ponieważ mieliśmy tę falę, w której każdy miał uderzenie, ponieważ więcej ludzi było w domu oglądając treści, więc to było fascynujące, aby obserwować, jak wygląda aktywność każdego po pandemii.

Słyszę od wielu twórców, którzy mówią: „Dywersyfikuj swoją obecność. Musisz być na więcej [platforms] niż jednym” Jak myślisz o tym, biorąc pod uwagę, że zacząłeś na YouTube i to prawdopodobnie nadal twój chleb i masło?

Racja, zdecydowanie nadal chleb i masło. Ale myślę, że dywersyfikacja jest zawsze dobrą radą dla prawie każdego twórcy, który chce zmienić [this into] swoją pracę. Ale to nie jest tylko dywersyfikacja, to koniec. Chcesz znaleźć najlepsze sposoby dla ciebie, aby zdywersyfikować. Więc dla niektórych twórców, uczą wiele rzeczy, więc wiele z nich będzie tworzyć własne kursy lub zrobić coś wzdłuż tych linii. Właśnie zrobiłem jeden z Davidem Blaine, który jest teraz jakby twórcą online, co jest fajne.

Discord jest kolejnym, gdzie mamy społeczność, która jest super, super entuzjastycznie nastawiona do technologii i chce o niej rozmawiać cały czas, więc mamy kanały Discord i sekcję premium naszej społeczności.

Dla twórców ważne jest, aby znaleźć swoją niszę i dowiedzieć się, w czym jesteś dobry, ale istnieje również poczucie, że niekoniecznie jest to trwałe, aby trzymać się jednej rzeczy i po prostu robić to w kółko. Jesteś w ciekawym miejscu, ponieważ, ogólnie rzecz biorąc, jesteś recenzentem technologicznym i można by się spierać, że jest to w pewnym sensie robienie tego samego. Jak myślisz o skali i pozyskiwaniu nowych odbiorców, gdy rozwijasz swój biznes?

Zabawne, że mówisz, że to technologia, co jest dobre, bo to jest to, co chcę, aby było. Ale zaczęło się od jeszcze węższej rzeczy. Po prostu zrobiłem tutoriale oprogramowania dla, jak, 300 filmów, a potem to było jak, OK, entuzjaści jak sprzęt trochę. A potem smartfony miały ten wielki boom, i to jakby stało się trochę bardziej szerokie, jak poszliśmy dalej. Teraz wszystko, co ma przycisk jest grą, ponieważ technologia jest teraz wszędzie: samochody elektryczne są technologią, telewizory, słuchawki, podróże, smartfony są nadal rzeczą. Interesuje mnie wiele rzeczy, bo technologia jest wszędzie.

To jednak nawet nie musi być skala. Budujemy zespół. Chcemy robić więcej, lepszych rzeczy.

Jak to wygląda?

Opisałem to jako ośmiornicę. Jako twórca, twoja praca to masa różnych rzeczy na raz. Jesteś osobą od kamery, jesteś redaktorem, jesteś pisarzem, obsługujesz skrzynkę odbiorczą, zajmujesz się finansami. Wszystkie twoje osiem ramion, wszystkie robią różne rzeczy. Budowanie zespołu było jak odcięcie jednego z tych ramion i przekazanie go komuś, kto może, samodzielnie, zrobić to o wiele lepiej niż ja kiedykolwiek mogłem.

Inną głupią analogią jest to, że ośmiornice mają trzy serca. Zabawny fakt. Więc musisz znaleźć to, co serca są, bo to jest to, co naprawdę nie można odciąć i przekazać komuś innemu. Wiem, że w sercu jestem strategiem treści, w sercu jestem recenzentem technicznym. To są rzeczy, które zamierzam nadal robić.

Wracając do YouTube’a, który był twoim chlebem powszednim, kiedy zobaczyłeś, że TikTok zaczyna się rozkręcać, a YouTube ma Shorts, czy czułeś presję, aby zacząć zmieniać niektóre ze swoich treści na krótką formę, aby sprostać temu zapotrzebowaniu lub sprostać temu, co te platformy narzucają?

Nie, ale to tylko dlatego, że mam takie zaufanie do rangi YouTube jako platformy wideo. Kiedy idę szukać nowego iPhone’a [and] potrzebuję obejrzeć film o nim, co robię? Wchodzę na stronę youtube.com i szukam tej rzeczy. Jeśli to się kiedykolwiek zmieni, jeśli pójdę, „Chcę zobaczyć, jak wygląda nowy telefon” i pójdę do TikTok – mała ilość ludzi to robi, ale myślę, że to faktycznie nowa publiczność wyskakująca zamiast ludzi zabierających z YouTube. Nie czuję się jak presja, tylko jakbym zanurzał stopę w nowym basenie.

Znaleźliśmy trochę sukcesu i kilka zabawnych rzeczy do wypróbowania w świecie krótkich form. Ale chlebem powszednim są filmy techniczne pomagające ludziom, dłuższe formy i na tym wciąż się skupiamy.

Czy uważasz, że krótka forma to moda i ludzie wrócą do długiej formy?

Nie, myślę, że jest nowa i myślę, że zostanie. Myślę, że mogą istnieć obok siebie. Zawsze będzie siedzący, 10-minutowy film, zwłaszcza gdy podejmujesz decyzję o zakupie. Jak, OK, mam 400 dolarów do wydania na parę słuchawek, naprawdę chcę dokonać właściwego wyboru tutaj. Ale jeśli chodzi o rozrywkę, krótka forma naprawdę znalazła swoje miejsce i myślę, że zostanie.

Jeśli chodzi o inne formaty, z którymi ludzie eksperymentują, widziałem wiele zakupów na żywo. Wydajesz się być naturalnie dopasowany do tego. Czy jest to coś, na czym chciałbyś się skupić?

To trochę inna umiejętność, zakupy na żywo.

Nie chcesz być jak QVC, ale…

To jest balansowanie na pewno. Nie, jestem skłonny spróbować rzeczy, ponieważ, jak powiedziałem, czuję, że mówię najlepiej do ludzi, którzy są o dokonanie zakupu, i to rodzaj unikalnej rzeczy dla twórcy mieć specyficzną publiczność, że mówię do tego. Takie rzeczy jak zakupy na żywo są dla mnie ciekawe. Nie wiem, czy jest to coś, w co się zagłębię od razu, ale zawsze warto eksperymentować.

Czy odczułaś zmianę w podejściu marek do partnerstwa z twórcami?

Zdecydowanie widziałem, że dużo więcej z nich po prostu zwraca większą uwagę na to, jak to robią. To [perspective] pochodzi sprzed lat, z wcześniejszych dni – zwłaszcza, że jestem tak zakorzeniony w tech – jak twórcy tech byli traktowani w porównaniu do tradycyjnych mediów tech.

Czy to oznacza, że wydają więcej lub mniej lub decydują się inwestować więcej w łączenie się z tymi odbiorcami lub nie, różni się w zależności od grupy, ale wszyscy przynajmniej zwracają większą uwagę.

Czy to przekłada się na więcej transakcji?

Ogólnie rzecz biorąc, tak. Szczerze mówiąc, nie było to moim głównym celem. (Zacząłem to tak dawno temu, że to dobrze naoliwiona maszyna i możemy być naprawdę wybredni co do rodzajów transakcji, w które wchodzimy, ponieważ mają one największy sens.

Jeśli chodzi o bycie twórcą cyfrowym i odnoszenie sukcesów, jak radzisz sobie z karierą, która wydaje się ulotna lub krótkotrwała?

Porównuję to do bycia sportowcem. Wielu ludzi chce być profesjonalnym sportowcem. Ale kiedy spojrzysz na to, cykl życia profesjonalnego sportowca w większości sportów jest ulotny i mały. Masz jakieś pięć lat swojego najlepszego okresu. Jeśli masz szczęście, grasz przez osiem, dziewięć, 10 [years]. Jeśli jesteś dosłownie LeBronem Jamesem, grasz przez 20 lat. To krótka kariera w większości dziedzin.

Nawet jeśli uważamy, że cykl życia twórcy jest stosunkowo krótki, myślę, że istnieje duży potencjał dla wspaniałych rzeczy do osiągnięcia i dla naprawdę fajnych rzeczy do zrobienia. A okazjonalna 20-, 30-letnia kariera może zaistnieć, i to niekoniecznie jest zła rzecz.