piątek, 2 czerwca, 2023

Ostatnie posty

Chiny oczekują „wznowienia” współpracy międzynarodowej po pandemii

Chiński przemysł filmowy wskazuje na odbicie wpływów kasowych i frekwencji w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ponieważ przybywa do Cannes nie tyle osobiście, co w duchu stopniowego wychodzenia kina z globalnej pandemii.

Chiński Pawilon Filmowy został utworzony na Marché du Film, aby wzbudzić „zaufanie do rozwoju [Chinese] przemysłu i wznowić międzynarodową wymianę i współpracę w tej dziedzinie, w tym udział w festiwalach”, zgodnie z informacjami dostarczonymi przez gospodarzy China Film Co-Production Corporation (CFCC), chociaż trwająca w Chinach pandemia koronawirusa ograniczyła przedstawicieli tych dwóch organów od faktycznej podróży do Francji.

Chiński przemysł zbliżał się do banerowego roku 2019 przed uderzeniem pandemii, bijąc rekordy pod względem zebranego box office (9,3 mld USD), liczby wyprodukowanych filmów (1 037), liczby działających ekranów (69 787) i ogólnej frekwencji (1,727 mld), zgodnie z danymi dostarczonymi przez CFCC.

Jak wszędzie, 2020 przyniósł wszystko do zatrzymania, ale CFCC wskazał na postępy poczynione przez 2021 jako kształt rzeczy – i nadziei – do nadejścia. Box office wzrósł do 7,4 miliarda dolarów, a frekwencja trafiła 1,167 miliarda – odzyskane do 73,5 procent i 67,6 procent 2019, odpowiednio. Liczby ekranów również wzrosły do 82,248, według CFCC.

Podczas gdy blokady COVID-19 w niektórych głównych miastach Chin – w tym w Szanghaju – spowodowały powszechne zamknięcie kin w 2022 roku, pojawiły się pewne iskierki nadziei wśród krajowych wydań. Do hitów należy zaliczyć slapstickową komedię Xing Wenxiong Too Cool to Kill, w której Wei Xiang gra przełomową rolę jako zmagający się z problemami aktor wynajęty do udawania prawdziwego zabójcy. Film, będący remakiem japońskiego filmu The Magic Hour z 2008 roku, zebrał 390 milionów dolarów w globalnym box office i doczekał się ograniczonego wydania w Ameryce Północnej.

Do innych sukcesów należy zaliczyć Bitwę nad jeziorem Changjin II, patriotyczny film akcji z czasów II wojny światowej, za którego sterami zasiadają weterani: Dante Lam, Tsui Hark i Chen Kaige, który wciąż jest w kinach na niektórych terytoriach i do tej pory osiągnął 620 milionów dolarów.

Czytaj również:  Czas trwania filmu Martina Scorsese "Zabójcy z księżyca" to trzy godziny i 26 minut

Jest też nadzieja tego lata z oczekującym na szeroką premierę chińsko-włoskim romansem The Italian Recipe, który łączy dwa aspekty życia nieco ograniczone w ostatnich czasach – romans i podróże. Film reklamuje się jako przeróbka filmu Audrey Hepburn-Gregory Peck Rzymskie wakacje (1953), ale dla współczesnej krajowej publiczności. Skłania się w stronę podobnych do hitu z 2013 roku Finding Mr. Right w tym, że bierze dwóch chińskich bohaterów i umieszcza ich w zagranicznym otoczeniu, tym razem Rzymie, a nie Seattle. Film został dobrze przyjęty przez włoską publiczność podczas światowej premiery na Far East Film Festival w Udine w zeszłym miesiącu, a jego urok polega zarówno na iskrach, które przelatują między głównymi bohaterami Yao Huang i Xun Liu, ale także na komercyjnym wykorzystaniu miejsc w Rzymie, takich jak Koloseum i Fontanna di Trevi, jako tła dla ich rosnącego romansu.

Dalej na horyzoncie pojawia się The Wandering Earth 2, wyczekiwany sequel przełomowego chińskiego hitu z 2019 roku, który zgarnął 700 milionów dolarów i został powszechnie uznany za pierwszy chiński blockbuster sci-fi. Wymuszone przez pandemię opóźnienia sprawiają, że film ma teraz premierę w 2023 roku, ale wiele oczekuje się po raz kolejny od reżysera Frant Gwo, który tym razem zwrócił się do popularnego weterana z Hongkongu Andy’ego Lau, aby objął główną rolę, jednocześnie kontynuując wykorzystanie materiału źródłowego dostarczonego przez najbardziej udanego chińskiego autora sci-fi wszech czasów w Liu Cixin. Film rozpoczyna opowieść o grupie astronautów, których zadaniem jest znalezienie nowego domu dla ludzkości.

Powieści i opowiadania Liu stanowią pożywkę dla twórców treści także w innych miejscach, gdyż zarówno chińska platforma streamingowa Tencent, jak i globalny streamer Netflix, kończą obecnie prace nad serialowymi adaptacjami nagrodzonego nagrodą Hugo The Three-Body Problem. Chińskie władze widzą ogromny potencjał w sci-fi – a raport opublikowany w lokalnych mediach podczas ubiegłorocznego China Science Fiction Convention w Pekinie twierdził, że branża ta jest warta aż 5 miliardów dolarów w pierwszej połowie 2021 roku.

Czytaj również:  Disney rozstrzyga sprawę opłat za karty kredytowe kilka dni po złożeniu pozwu

Takie tematy bez wątpienia będą stanowić część dyskusji w China Film Pavilion, sponsorowanym przez China National Film Development Fund i znajdującym się w International Village, Pantiero no. 208, ponieważ prezentuje on serię forów sfilmowanych specjalnie na tę okazję, w których udział wezmą czołowi przedstawiciele chińskiego kina – wśród nich reżyserzy Diao Yinan (Black Coal, Thin Ice) i Jia Zhangke (Still Life), szefowie studiów Jiang Defu (COO Bona Film Group) i Zeng Maojun (prezes Wanda Cultural Industry Group i Wanda Film Group), a także Liu Chun, przewodniczący CFCC.

Filmowców tych można zobaczyć na ekranie (a także za pośrednictwem platformy internetowej Chińskiego Pawilonu Filmowego), omawiając tematy, które obejmują „przegląd chińskiego przemysłu filmowego w 2021 r., sposób importowania i dystrybucji filmów artystycznych w Chinach, międzynarodową dystrybucję chińskich filmów, doświadczenia w zakresie rozwoju projektów podzielone przez młodych producentów z Chin, a także sposób, w jaki chińska społeczność filmowa zwiększy możliwości przyszłej współpracy międzynarodowej po szoku COVID-19”, według CFCC.

„Międzynarodowa dystrybucja chińskich filmów” skupi się na tym, w jaki sposób chińskie filmy mogą „pójść na świat”, podczas gdy „Rozmowy na temat promocji filmów Art House w Chinach” wyjaśnią pracę China’s Nationwide Alliance of Arthouse Cinemas (aka NAAC), która wyświetliła ponad 100 filmów i zorganizowała 10 tematycznych festiwali filmowych od momentu założenia w 2017 roku, a teraz współpracuje z 3000 współpracujących teatrów, obejmując 300 miast w całych Chinach.

W Palais des Festivals et des Congrès znajduje się również stoisko Chin, przedstawiające pracę 24 podmiotów z branży, w tym firm produkcyjnych, studiów, festiwali, agencji praw autorskich i akademii filmowych, pokazując jednocześnie niektóre z krajowych hitów z ostatnich kilku lat. Wśród nich jest Bitwa nad jeziorem Changjin II.

Latest Posts

Nie przegap