Najnowszy film mistrza japońskiego anime Makoto Shinkai’a Suzume znalazł się na szczycie chińskiego box office’u kinowego w weekend, zarabiając 50 milionów dolarów, co jest największym startem dla niechińskiego filmu w tym roku. Wynik ten podkreśla rosnącą siłę japońskiego anime na ogromnym chińskim rynku filmowym w czasie, gdy hollywoodzkie filmy o superbohaterach słabną.
Suzume ma obecnie zakończyć swój żywot w okolicach 90 milionów dolarów, według prognoz lokalnego serwisu biletowego Maoyan. Byłby to największy wynik w historii japońskiej animacji. Specjalistyczny dystrybutor Road Pictures z siedzibą w Pekinie zaimportował i wydał ten film.
Tymczasem studia z Hollywood potknęły się w Chinach w 2023 roku. Disney/Marvel’s Black Panther: Wakanda Forever zarobił zaledwie 15,6 mln dolarów (w porównaniu z pierwszym Black Panther haul 105 mln dolarów), a Ant-Man 3 zgarnął tylko 39 mln dolarów (Ant-man 2 miał 121 mln dolarów). Film Warner Bros Shazam! 2 przyniósł rozczarowujące 5,6 mln dolarów (w porównaniu do 44 mln dolarów za oryginalny Shazam!), podczas gdy horror Unversal M3GAN zarobił tylko 2,8 mln dolarów
Suzume dało Shinkaiowi najlepsze chińskie otwarcie w jego karierze. Jego przełomowy film z 2016 roku, Your Name, zadebiutował z 41,3 mln dolarów w drodze do skumulowanego brutto 83,7 mln dolarów. Jego kontynuacja z 2019 roku, Weathering With You, otworzyła się na 22 miliony dolarów i zakończyła się na 40,8 miliona dolarów.
Kolejna młodzieżowa przygoda fantasy, Suzume śledzi losy 17-letniej licealistki, która pomaga tajemniczemu młodemu mężczyźnie zamknąć drzwi z zewnętrznego królestwa, które uwalniają katastrofy w całej Japonii. Film miał swoją międzynarodową premierę w lutym na Festiwalu Filmowym w Berlinie, gdzie został ciepło przyjęty przez krytyków (Recenzent THR podsumował go jako „przygodę z okresu dojrzewania, która pulsuje uczuciem”). W Japonii zarobił już 105 mln dolarów, a w Korei Południowej 24 mln dolarów. W Stanach Zjednoczonych i dużej części Europy zostanie otwarty w przyszłym miesiącu.
Suzume z łatwością zdominował kilka wstrzymanych tytułów, jak również nowe chińskie premiery podczas weekendu. Komediodramat Post Truth, który był na szczycie listy przebojów w dwóch poprzednich miesiącach, zajął drugie miejsce z 12,5 milionami dolarów, według Artisan Gateway. Jego łączna suma po 16 dniach na ekranach wynosi 86,4 miliona dolarów. Nowa premiera The Best Is Yet to Come, film z gatunku dziennikarstwa śledczego, opowiadający o prawdziwym skandalu związanym ze zdrowiem publicznym, znalazł się na trzecim miejscu z 5,6 mln dolarów. Film miał swoją światową premierę na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2020 roku i spotkał się z pozytywną reakcją krytyków, ale potem musiał czekać dwa i pół roku na dopuszczenie do sprzedaży w związku z pandemią. Jest produkowany przez ulubieńca międzynarodowych festiwali Jia Zhangke i reżyserowany przez Wang Jing.
Kolejna ważna pozycja hollywoodzkich studiów w Chinach pojawi się 31 marca wraz z jednoczesną premierą filmów Paramountu Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves i Sony’s adventure sci-fi 65. Jest jednak możliwe, a nawet prawdopodobne, że oba te filmy zostaną później przebite przez kolejny japoński blockbuster anime. Koszykarski hit anime Toei Animation The Next Slam Dunk, który ostatnio zarobił w Korei 34,5 miliona dolarów (najwięcej w historii japońskiego filmu), został przeniesiony do Chin 20 kwietnia.